WE HEBBEN EEN CULTUURCENTRUM/MUSEUM NODIG IN HUIZEN

4 december 2022

WE HEBBEN EEN CULTUURCENTRUM/MUSEUM NODIG IN HUIZEN

Door een van onze leden werd ik gewezen op het laatste blog van de VVD fractievoorzitter.

Hij gaat daarbij uitgebreid in op de situatie van het Huizer Museum en verwijt de politieke (oppositie) partijen dat zij een applausmachine zijn voor het museum. Mijn eerste gedachte was dit schotschrift te negeren er geen aandacht aan te geven.

Maar misschien is het toch goed om de cijfers, die door de VVD zijn genoemd, in een breder perspectief te zetten.

Een gemiddelde gemeente geeft in Nederland 3,2% van haar begroting uit aan cultuur. Daaronder vallen podiumkunsten, bibliotheken, musea, cultuureducatie en een aantal kleinere posten.

Dat zou voor Huizen zo’n 3,3 miljoen betekenen.  Voor musea is dan gemiddeld 12,4 % van dat bedrag bestemd, dus in Huizen ongeveer 4 ton. (Cijfers 2019, bronnen CBS en gemeentelijke begroting 2023) Dat halen we bij lange na niet.

Het Huizer Museum krijgt in het laatste collegevoorstel voor 2023 ongeveer 81 duizend euro (was 65 duizend) naast de incidentele bedragen voor energielasten en reparatie lift.

Dan wat over het belang van het Huizer Museum en musea in het algemeen.

Een museum in een gemeente als Huizen is veel meer dan een gebouw met lokaal erfgoed en een aantal tentoonstellingen.

Het museum fungeert als een centrum voor cultuur en het erfgoed van Huizen. In zo’n cultuurcentrum komen professionals en vrijwilligers samen en bieden aan bezoekers, toeristen en scholen inspiratie, plezier en inzicht in onze geschiedenis. Via tentoonstellingen, lezingen, stadswandelingen, depot, uitwisselingen, informatie enz.

Het belang van onze geschiedenis kan niet overschat worden, onze historie bepaalt onze identiteit.  En daar zouden we trots op moeten zijn!

Daarom zou je verwachten dat alle partijen in onze gemeenteraad, het belang van ons erfgoed en een cultuurcentrum als het Huizer Museum, breed zouden ondersteunen. Ook de VVD heeft in haar programma staan: “het HM vervult een belangrijke rol in het culturele speelveld van Huizen….en de VVD is van mening dat een nieuw Huizer Museum de ondersteuning van de gemeente meer dan waard is”.

Voorlopig zal het museum het moeten doen met de bescheiden extra subsidie van het college, maar wij roepen alle Huizer partijen op om de discussie over een nieuw Huizer Museum slechts voor korte tijd uit te stellen, maar zeker niet af te serveren.

Dat verdient ons erfgoed, dat verdient Huizen!

Tenslotte nodig ik de fractievoorzitter van de VVD graag uit om met mij mee te gaan naar de opening van de nieuwe tentoonstelling op 10 december, dan kunnen we samen kijken of het glas halfvol of halfleeg is ;).