12 december 2020

PvdA in de raad Huizen van 10 december 2020

Voor u uitgelicht uit de raadsvergadering van 10 december 2020:

Hondenuitlaatservices en het Goois Natuurreservaat:

Het GooisNatuurreservaat heeft besloten om met ingang van juli 2021 een verbod in te stellen voor meer dan drie honden per begeleider. Voor veel Hondenuitlaatservices (kortweg Hussen) levert dit een probleem op aangezien zij juist vaak hun werk in het Goois Natuurreservaat doen.

Het levert niet alleen een probleem op voor deze ondernemers maar ook voor onze inwoners die er bijvoorbeeld door hun werk in de zorg of om gezondheidsredenen soms gebruik van moeten maken.

De PvdA vindt, met Leefbaar Huizen, dat een rigoureus verbod zonder oplossingen voor de Hussen wat kort door de bocht is en ziet graag dat het GNR zich nog eens verdiept in mogelijke oplossingen.  Wellicht door delen van het gebied toch toegankelijk te stellen voor Hussen en daar een vergoeding voor te vragen of in gesprek met de Hussen te blijven om samen tot een andere creatieve oplossing te komen.

Leefbaar Huizen heeft hiertoe samen met de PvdA een motie ingediend. Steun kreeg de motie van de VVD en van Transparant Huizen. Dat is niet genoeg voor een meerderheid dus deze motie heeft het helaas niet gered.

Verbod op carbidschieten:

Net als in andere gemeenten in de Regio is het ook voor de gemeente Huizen wenselijk een verbod op carbidschieten op te nemen in de APV.

De PvdA heeft al begin dit jaar voorgesteld om ook het carbidschieten niet vrij te laten ,maar te regelen in de APV. Daar kwamen de handen van de raad toen nog niet voor op elkaar.

Nu het erop lijkt dat het nationale vuurwerkverbod er toe gaat leiden dat door de liefhebbers van knallen carbidschieten gezien wordt als alternatief is een verbod echt noodzakelijk.

Op het CDA na stemden alle partijen dan ook voor een verbod.

Wat bij de fractie van de PvdA de vraag opriep of we het MeldpuntVuurwerk van het CDA dan misschien moeten opvatten als informatiepunt voor wie wil graag weten waar er een actuele vuurwerkbeleving gaande is?

Regeren is vooruitzien maar soms moeten we genoegen nemen met “beter laat dan nooit.”

Maar goed dat dit voorstel nu is aangenomen zodat de mensen die in de zorg werken niet nog zwaarder belast worden.

Speeltuinbeleid:

De PvdA heeft aan het college vragen gesteld over de toegankelijkheid van speeltuinen in Huizen voor kinderen met een beperking. Het college geeft aan daar al zo veel mogelijk rekening mee te houden maar zal dit in het eerstvolgende vast te stellen speeltuinbeleid nog expliciet benoemen.

De PvdA had in haar vragen ook aan het college voorgesteld om in gesprek te gaan met de Stichting voor het Gehandicapte Kind die hiervoor een speeltuinwegwijzer hebben ontwikkeld. De wethouder heeft inmiddels een afspraak met deze stichting gemaakt. De PvdA zal de ontwikkelingen zeker blijven volgen.