Terugkijken op het verkiezingsjaar 2022

24 december 2022

Eindejaar-bespiegelingen

Het was best een hectisch jaar 2022. We begonnen met de verkiezingen in maart, waarbij we een zetel in de raad en onze wethouder verloren. Dat is een hard gelag, als je vier jaar hard hebt gewerkt, zowel voor de wethouder als voor de fractie. Maar ja….de kiezer heeft altijd gelijk,  toch? ☹️
Daarbij speelde het al of niet samengaan met GroenLinks in één fractie. Uiteindelijk is dat het niet geworden, maar werken we intensief samen. Wel is er nog ruimte voor een eigen geluid en hebben we op deze wijze een dubbele inbreng. Die samenwerking zal uiteindelijk gaan leiden tot een fusie ❤️💚. Wanneer….dat zal de toekomst brengen.

Vanuit de oppositie is het lastiger om dingen voor elkaar te krijgen, maar toch echt wel mogelijk. Onze fractie heeft dit jaar zeker 4 moties/amendementen ingediend die met brede steun aanvaard werden. En waarom ook niet? Het gaat er toch om dat we als gemeenteraad samen, de goede keuzes maken voor de inwoners. En van wie zo’n voorstel dan komt, zou niet uit moeten maken. 😊
En in dat opzicht: we zouden graag meer inbreng willen zien van onze inwoners. Om dat te bereiken zullen we ons vergader-systeem moeten veranderen. Wat ons betreft komt er een vaste avond in de maand, waarop burgers, organisaties en ondernemers over ieder onderwerp kunnen komen inspreken, soms naar aanleiding van de raadsagenda, maar ook naar behoefte van de inspreker. Zo kan de raad vaker en beter luisteren naar wat er speelt en dat meenemen in haar beeld-opinie- en besluitvorming. Wij horen graag reacties op dit idee! Van inwoners én van collega’s. 🗣

In het komende jaar zullen we ons als Pvda Huizen 🌹, weer hard gaan inzetten op onze belangrijkste thema’s: uitgaan van vertrouwen, de bestaanszekerheid verbeteren, aandacht voor kwetsbare medemensen, meer betaalbare woningen, onder meer te bereiken via een actieve grondpolitiek van de gemeente.
We kijken uit naar de door ons voorgestelde Woonconferentie.🏘🏢🏭
Naast deze hoofdthema’s zien we ook graag aandacht voor ons erfgoed door een visie hierop te maken en het Huizer museum om te vormen tot een goed, regionaal cultuurcentrum met als thema DNA ‘t Gooi. Dit kan een goede economische impuls voor Huizen betekenen.
We zijn voorstander van clustering van scholen, die daardoor voorzieningen kunnen delen, de terugkeer van praktijkonderwijs naar Huizen en wachtlijsten in de jeugdzorg vinden we niet oké.

Wij wensen iedereen fijne feestdagen en hopen dat u van zich laat horen in 2023!

U bent van harte welkom op onze Nieuwjaars-bijeenkomst op zaterdag 7 januari van 11 tot 13 uur in het Huizer Museum. Gezellig samenzijn met met koffie, hapjes en bezichtiging tentoonstelling. Aanmelden niet nodig.

Fractie PvdA Huizen: Kerem Gencer, Marcel Vreedeveld, Niek Honing, Willem van der Heijden en Margot Leeuwin