31 december 2020

Overlijden Wim van Velzen (1938-2020)

Wim van Velzen (1938-2020)

Op 28 december jl is ons zeer gewaardeerde partijlid, Wim van Velzen, overleden.

Wim is gedurende zijn werkzame leven in veel functies actief geweest voor onze partij.
Midden jaren zestig streek hij neer in het Gooi samen met zijn vrouw Loes. Hij begon zijn loopbaan als leraar Nederlands in Naarden.
Eenmaal woonachtig in Huizen werd hij politiek actiever.
In Huizen werd hij op een zeker moment raadslid voor de PvdA en later wethouder. Hij stond aan de wieg van de oprichting van de scholengemeenschap Huizermaat; een school op algemene, niet-christelijke, grondslag was een mijlpaal in Huizen!
Ook de zondagsopenstelling van zwembad Sijsjesberg werd gerealiseerd tijdens zijn raadsperiode.

Na zijn politiek-actieve jaren in Huizen, werd Wim in 1979 algemeen secretaris van de Partij van de Arbeid, met in het partijbestuur o.a. Max van den Berg als voorzitter. In 1989 werd hij gekozen in het Europees Parlement, welke functie hij twee termijnen tot 1999 vervulde.

Wim was en bleef een actief lid van onze afdeling. Met scherpte en humor hield hij de afdelingsvergaderingen op koers (als dat nodig was), was hij meerdere malen voorzitter van de kandidaatstellingscommissie voor de gemeenteraad en stond hij zo nodig en zo mogelijk nieuwe PvdA-wethouders en raadsleden met raad en daad ter zijde.

De afdeling gedenkt hem met veel waardering en groot respect. Wij zijn hem veel dank verschuldigd.