11 mei 2020

In memoriam Annemieke Visscher – Fijnvandraat (1940-2020)

Afgelopen woensdag 6 mei is onze partijgenote Annemieke Visscher-Fijnvandraat overleden op de leeftijd van 79 jaar.

Annemieke is in de jaren ’70 en ’80 heel actief geweest in de lokale politiek als raadslid en wethouder.

Zij kwam vanuit de PPR in 1978 op de lijst voor Progressief Huizen, een samenwerking-gezamenlijke lijst van de PvdA, de PSP, de PPR, D66 en de EVP. Nadat deze samenwerking bij een volgende verkiezing niet opnieuw tot stand kwam, stapte Annemieke over naar de PvdA.

Als wethouder volgde zij in 1979 tussentijds Wim van Velzen op. Als wethouder had zij o.a. onderwijs, cultuur en jeugdzaken in haar portefeuille.

“Krantenartikelen laten zien welke onderwerpen zij als bestuurder/wethouder onder haar hoede had :

a.De Middenschool; in 1981 wordt het experiment Middenschool goedgekeurd voor de Huizermaat;

b. In mei 1980 keurt de Raad subsidie voor de Vereniging Vrouwengroep Huizen goed;

c. Financiële bijdragen voor ouders die kinderen laten overblijven op school;

d. Annemieke reageert verontwaardigd in de Raad  als die het Welzijnsplan in haar ogen niet serieus behandelt, nl. in 30 minuten;

e. Annemieke sprak in de Raad duidelijke taal, (‘”Ik ben overdonderd” bv.) wat wij als fractie prettig vonden, maar veel andere fracties onwelgevallig. Stukjes in de kranten van destijds doorlezend, valt het me op dat je als links(ig)e vrouw moest dealen met gender discriminatie, zeker als je pleitte voor vrouwenzaken. Hoewel Annemieke niet feministisch georiënteerd (mijns inziens) was ze de emancipatie van de vrouw zeker toegedaan. Eind jaren ‘70 en ’80 waren de sociale kwesties hot items. Annemieke  heeft zich daar duidelijk voor ingezet.”

Na haar wethoudersperiode sloot zij zich definitief aan bij de PvdA en bleef nog 12 jaar raadslid voor onze partij. Zij was ook een periode fractievoorzitter.

Naast en na haar politiek-actieve loopbaan was en bleef Annemieke maatschappelijk betrokken bij verschillende organisaties zoals de bibliotheek, Visio, en Theater 3-in-1/De Boerderij.

In 1994 werd Annemieke koninklijk onderscheiden als Ridder in de orde van Oranje-Nassau.

Annemieke bleef nog jarenlang betrokken bij het reilen en zeilen van onze afdeling. Ze bleef de PvdA trouw, en was een sociaal-democrate in hart en nieren.

De laatste jaren ging haar gezondheid helaas achteruit. Ze laat haar man Gerrit, met wie zij 56 jaar was getrouwd, kinderen en een kleinzoon achter.

(Bovenstaande herinneringen mede met dank aan Joke Ravensbergen, destijds ook raadslid voor onze partij, Wim van Velzen, haar voorganger als wethouder,  goede vriend en buurman, en Theo Slisser, destijds werkzaam als rector op de scholengemeenschap Huizermaat.)