8 juli 2023

Financiële raadsvergadering mei 2023

• Financiën

De jaarcijfers zijn prachtig en daar mag het college trots op zijn.

En waar we in 2021 geld uit onze reserves hebben gehaald, kunnen we er in 22 weer 7,7 M aan toevoegen. Het eigen vermogen komt daarmee  weer op ruim 100 M! En dat is een comfortabele positie.

Ook het meerjaren-perspectief is weer goed te noemen met weliswaar een incidentele dip in 2026, maar ook daarvoor is al compensatie door het Rijk toegezegd. En daarbij mag ook niet onvermeld blijven dat Huizen altijd zeer voorzichtig begroot en de laatste 12 jaar het resultaat altijd is meegevallen!

Natuurlijk  liggen er enkele financieel zware dossiers op tafel, zoals de herinrichting van Stad en Lande en de HOV lijn, maar ook die kunnen we opvangen, desnoods met inzet van onze reserves. Laten we niet vergeten dat die reserves er zijn om te investeren in onze samenleving en nooit een doel op zich mogen worden.

We kunnen constateren dat de bezuinigingen, die in de vorige collegeperiode  al zijn ingezet, hun vruchten afwerpen. Met name in het sociaal domein. Hiermee hebben wij de trend van steeds hogere uitgaven in het sociaal domein weten te doorbreken. Met als resultaat zelfs lagere uitgaven. Een prestatie die mede te danken is aan verschillende partijen in het voorveld en de samenwerking tussen die partijen en onze afdeling Maatschappelijke Zaken. Nogmaals onze complimenten  voor de mensen van die afdeling.

• SOCIAAL

Natuurlijk gaat niet alles goed in het sociaal domein. We hebben nog steeds grote zorgen over de bestaanszekerheid van een grote groep mensen. Bijna 1 miljoen mensen leven in dit land op of onder het bestaansminimum.  Vorig jaar heb ik hierover al aangegeven dat we ons diep moeten schamen in een welvarend land als Nederland. Helaas kunnen we hier op lokaal niveau niet veel aan doen.

Gelukkig kennen wij in Huizen al jaren het Kind-arrangement, van waaruit extra kosten voor kinderen zoals kleding, fietsen, een computer en geld voor sporten of een dagje uit, betaald kunnen worden. De vergoedingen beginnen echter pas vanaf 4 jaar. Alsof een kind van geboorte tot 4 jaar geen geld kost. Denk aan luiers, baby-uitzet, speciale voeding en kleding.

Wij willen daarom voorstellen om het Kind-arrangement uit te breiden door de leeftijdsgrens te verlagen naar 0 zodat ook voor baby’s en peuters geld beschikbaar is voor extra kosten.

Vraag :Is het college bereid om de kosten hiervan door te rekenen en bij de begrotingsraad met een voorstel te komen?

• REGIO

DAN iets over de regionale en andere samenwerkingen. De PvdA is van mening dat we niet anders kunnen. De hoeveelheid taken die van landelijk of provinciaal niveau naar het gemeentelijke niveau is verschoven, blijft maar toenemen. Dat kunnen we niet alleen.

Maar we willen wel grip houden op die samenwerkingsverbanden. Vorig jaar dienden wij hierover een motie in, die heeft geleid tot een kortstondige werkgroep, die nu via een motie met enkele aanbevelingen komt.

Laten we hier met z’n allen scherp op blijven.  Ook de adviescommissies vanuit de gemeenteraden in de regio en andere verbanden willen wij blijven aanbevelen. Inmiddels hebben 5 Vd 7 gemeenten ( inclusief Eemnes maar zonder Laren en Blaricum ) zich uitgesproken vóór de instelling van een adviescommissie in de Regio.

Vraag: wat gaat onze pfh doen om deze democratische meerderheid stevig onder de aandacht van het AB te brengen?

• WONEN

Aan plannen voor woningbouw hebben we in Huizen geen gebrek, zie deze  kaart (foto op scherm). Gemaakt met echte huisvlijt om eens een  goed overzicht te krijgen van alle bekende plannen en de spreiding daarvan over de gemeente. Wie interesse heeft in de kaart kan zich bij mij melden.

De groene stippen zijn bouwlocaties op gemeentegrond, de rode op particuliere grond. Opgeteld ruim 1300 woningen, waarvan 1/3 betaalbaar. Helemaal goed zou je zeggen en dus dikke complimenten aan het college.

Maar als we dan gaan we kijken naar wat er werkelijk is gebouwd  : volgens de cijfers van de Regionale Woonmonitor zijn er in 2022 zijn er in heel Huizen 23 woningen bijgekomen, waarvan er precies 1 in de sociale verhuur komt!

Deze ene woning verdient wat ons betreft een grote strik ( foto op scherm van huis met strik) en wij willen dan ook graag een symbolisch exemplaar kado doen aan de wethouder voor op zijn werkkamer, zodat hij iedere dag aan dit heuglijke feit wordt herinnerd.

• OVERHANDIGEN HUISJE MET STRIK AAN WETHOUDER BOOM

Maar alle gekheid op een stokje: wij willen een serieuze oproep doen aan onze inwoners én aan de volksvertegenwoordigers hier in de raad.

Laten we nu eens durf en visie tonen! Ons niet meer laten beperken door in beton gegoten nokhoogtes en parkeernormen en trage besluitvorming. Maar de moed hebben om écht te gaan bouwen en ons niet laten beperken door ellenlange inspraakprocedures en bij het eerste beetje tegengas af te haken.

En niet iedere grasspriet benoemen tot heilig groen dat tot het uiterste beschermd moet worden. Ooit was heel Huizen groen! En daar wonen nu ruim 40.000 mensen. En er zijn nog minstens 2500 mensen die ook een zelfstandige woning in Huizen willen. Mensen hebben een grondwettelijk recht op wonen en dus moet er bijgebouwd worden en snel! Wij bouwen voor onze kinderen, niet voor ons zelf.

Wij zijn daarom ook blij met de serieuze aanpak van de Woonconferentie, dank daarvoor aan het college.

Voorbeelden van trage besluitvorming zijn de locaties Kalmoes en Oostermeent, hierover heeft de raad al 2 jaar geleden besloten dat er gebouwd moet worden. Inspraak van omwonenden is belangrijk voor de invulling, maar kan niet meer gaan over wel of niet bouwen.

En wie kan er nou tegen mooie plannen voor woningbouw zijn vanuit zijn of haar eigen comfortabele woning, om anderen dat te misgunnen.

Maak voor de Kalmoes een mooi plan voor de senioren uit de wijk, die dan kunnen doorstromen naar gelijkvloerse appartementen in het groen, terwijl hun oude gezinshuizen weer bezet kunnen worden door jonge gezinnen.

Vraag: kan het college ons vertellen wanneer de beloofde rapportages komen over de participatie-trajecten op de Kalmoes en Oostermeent en wanneer daar nu eindelijk eens bouwplannen voor komen?

• Dan graag nog jullie aandacht  voor CULTUUR

Hier is in 2020 flink op bezuinigd. Nu de cijfers weer goed zijn, is het tijd om te investeren in ons dorp, in onze historie én onze toekomst!

Daarom een oproep aan de hele raad om echt te investeren in cultuur  als straks de nieuwe cultuurnota in het najaar wordt vastgesteld. Als we niet bereid zijn om daar geld voor vrij te maken, dan nemen we het zo belangrijke culturele leven in Huizen blijkbaar niet serieus.

De oude cultuurwerkgroep zal haar input meegeven aan de wethouder inclusief de bijbehorende financiën. Daarbij gaan we er vanuit dat de bestaande budgetten voor cultuur minimaal worden gecontinueerd. Waar extra geld nodig is zullen we apart daarvoor voorstellen doen.

Wel vragen we het college om nu vast een toezegging te doen dat zij verder gaat werken aan de plannen voor een nieuw te bouwen cultuurcentrum, waar een nieuw museum de belangrijkste drager van zal zijn, maar waar ook andere culturele organisaties een plek kunnen vinden, denk aan de Historische Kring, de Theaterroute of de Atelierroute.  Als zij op één plek kunnen werken zal er synergie ontstaan en dus meer samenhang en samenwerking.

Concreet vragen we het college om bij de Begrotingsraad te komen met een ontwikkelplan in samenwerking met in ieder geval het Huizer Museum.

• Tenslotte :Wat maakt Huizen tot een uniek dorp, dat zich onderscheidt van andere gemeenten?

Het water, de mooie natuur en cultuurlandschappen in de naaste omgeving? De klifkust en de 7 heuvelen rond ons dorp? Of zijn het De botters, de oude klederdrachten en het Huizer dialect dat nog steeds gesproken wordt? De verhalen van het Huizer melkmeisje of de joodse onderduikers tijdens de oorlog?Wellicht de vele beeldbepalende kerken, boerderijen en vissershuisjes in het oude dorp? De Krachtcentrale en de du Croq-fabriek? Of toch de bijzondere modernere woningen als de pyramide-woningen en de sfinxen? Beseft iedereen zich dan dat dit allemaal gaat over ons erfgoed ? Waarschijnlijk niet en dat is precies de reden waarom het opstellen van een erfgoedvisie zo belangrijk is.

Ons erfgoed geeft Huizen haar identiteit, komt voort uit het verleden en moet ons richting geven voor de toekomst. Een visie op hoe we willen omgaan met dat erfgoed is dus van groot belang en vormt de basis voor beleid en bescherming ervan. Wij zullen op verzoek van het college hier nu geen motie over indienen, maar de wens voor een erfgoedvisie meenemen bij de nieuwe cultuurnota zodat we een integrale afweging kunnen maken. Maar wat is een cultuurbeleid zonder een visie?

Margot Leeuwin
Fractievoorzitter PvdA Huizen